Nimbus og Nilfisk

Det var firmaet Fisker & Nielsen, Peter Bangsvej 30 på Frederiksberg der producerede de to danske klassikere støvsugeren Nilfisk og motorcyklen Nimbus.

De første Nimbus model A og model B blev konstrueret af fabrikant P. A. Fisker. De blev kaldt ”Kakkelovnsrøret” på grund af den runde benzintank. Fra 1920-28 blev der fremstillet 1.252 Kakkelovnsrør. Der kører stadig ca. 100 Kakkelovnsrør, og de er blevet et eftertragtet og dyrt klenodie.

I sommeren 1934 kom en ny designet Nimbus model C på initiativ fra sønnen Anders Fisker. Den fik tilnavnet ”Humlebien” på grund af den særlige motorlyd. Humlebien blev fremstillet i perioden 1934-59.

Støvsugerfabrikken fortsatte på Frederiksberg og flyttede først til Brøndby omkring 1995.

 

Nimbusparken

Den tidligere fabriksgrund lå tom i en årrække, men er nu blevet omdannet til et bolig- og erhvervsområde ved navn Nimbusparken. Nogle af de gamle industribygninger er blevet udnyttet, og i 2008 blev der på området også opført nye boligejendomme, hvor altanerne har glasfacader med Nimbus-logo.

Hvis man går ind i Nimbusparken fra Finsensvej, kan man ikke undgå at opdage bygningen ”Humlebien”. Det er en tidligere industriejendom som er omdannet til boliger med 3,5 meter til loftet og store fabriksagtige vinduespartier.

Fisker & Nielsens hovedbygning kan stadig ses, når man kører forbi på Peter Bangsvej. 


Nimbus model C

Nimbus blev et almindeligt syn i gadebilledet i 1930’erne og den mest solgte motorcykel i Danmark. Den var praktisk samt mere solid og driftssikker end andre motorcykler på den tid.

Nimbus blev massefremstillet til private og brugt af den danske hær, politiet, brand- og postvæsenet, FDM og Falcks Vejspatrulje, håndværkere, forretninger, budcentraler mv. 

Politiet udfasede Nimbus motorcyklen sidst i 1950’erne og militæret i 1975. Postvæsenet kørte på Nimbus frem til 1976.

Produktionen af Nimbus blev indstillet i 1959, da salget gik dårligt.

Der blev fra 1934-1959 fremstillet 12.715 Nimbus model C.

I dag er der registreret ca. 3.900 Nimbus motorcykler i Danmark, og mange af dem kører fortsat på vejene.

 

Specielle kendetegn ved Nimbus C:

  • motor på 746 m3 og 22 hk
  • 4 cylindre i række støbt i én blok
  • luftkølet
  • overliggende knastaksel
  • udvendige skråtstillede ventiler
  • kardanaksel
  • stel af sammennittet fladjern, formet så det går rundt om tanken
  • batteritænding
  • dynamo med spændingsrelæ
  • tændspole og strømfordeler samlet i én enhed
  • automatisk tændingsregulering med svingklodser
  • pladestyr med kontroller til tændingslås og lyskontakt indbygget
  • teleskopforgaffel
  • fast bagaksel